close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פורים והנס שבטבע

הרב יניב חניאט אדר, תשעב03/03/2012

במובן הזה המסר של פורים הולך ומתחדד עם השנים, כי הניסים שלנו הם פחות ופחות "ניסיים" ויותר ויותר קשורים לטבע הרגיל, מהלך שניתן לסמן אותו במפורש ובצורה בולטת במבט היסטורי.

תגיות:

המאמר פורסם לראשונה בעלון הנוער "עולם קטן"

בחנוכה "נהוג" לערוך דיון והשוואות בין מצבם של החשמונאים ו"מלכות ישראל" שהקימו למשך מאתיים שנה למצבו של עם ישראל בימינו. גם בפורים יש לכך מקום, אולי פחות במובן של "מלכות ישראל" אלא יותר בכיוון של עצם הנס. הנס בפורים היה נסתר... כל כך נסתר שאסתר ומרדכי התקשו מאוד לשכנע את חכמי ישראל לקבוע אותו כנס, סיפור שמתואר בצורה בולטת יותר בתלמוד הירושלמי. אפילו קשה יותר היה לשכנע את החכמים להוסיף את מגילת אסתר לתנ"ך, עד שאפילו מאות שנים לאחר מכן, בתלמודים, יש הרבה מאוד דיונים בשאלה האם המגילה היא אכן ספר קודש או לא ואפילו האם הוא ניתן ל"הידרש" כמו ספרים שנאמרו ברוח הקודש. במובן הזה פורים מזכיר בהחלט דיונים מימינו אלה- על ניסים נסתרים, על הנהגה טבעית, על קביעת "חגים" חדשים והכנסתם למעגל השנה היהודי. אז כמובן פורים הוא חג כבר הרבה שנים... אבל כמעט כולנו מכירים אנשים שיבואו לבית הכנסת בפורים בבגדי חול. כי יהודים הם עם עקשן שקשה לו לקבל שנויים, גם אלפיים שנה אחרי.

במובן הזה המסר של פורים הולך ומתחדד עם השנים, כי הניסים שלנו הם פחות ופחות "ניסיים" ויותר ויותר קשורים לטבע הרגיל, מהלך שניתן לסמן אותו במפורש ובצורה בולטת במבט היסטורי. החיים שלנו, הניסים של עם ישראל, הולכים ומתמזגים עם הטבע וצריך מאמץ רוחני גדל והולך כדי לראות את עצם הניסיות שבהם, את ההנהגה האלוקית. במבט פורימי קשה מאוד להבין את האנשים שמתפעלים מניסים שמשדדים את מערכות הטבע, שמחפשים רבנים חוזי כל שיכולים להחליף צילומי רנטגן של גידולים או להזיז עננים כדי לברך ברכת הלבנה. במבט פורימי הטבע הוא הנס, החיים שלנו כאן ועכשיו הם האלוקות הצרופה והכל מתלבש בכלים ארציים לגמרי. תסתכלו על התקרה שעל ראשיכם- לא צריך להתאמץ כדי לראות את האלוקות שמחזיקה אותה, כי עצם חוקי הטבע, הפיזיקה וחוקי החומרים (ונוהלי התכנון והבניה, והאדריכלים והעמלות שגובה העיריה ומחיר הדלק של המשאית ששפכה את הבטון...) הם אלוקות!! כי (משום מה...) זה מה שהקב"ה רצה- לברוא עולם, מעלים, עם חוקים משלו ובו לחיות ולהיות יהודים ולתקן במלכות שדי. והאמת? ככל שמעמיקים במדע, ככל שחוקרים את המתמטיקה, ככל שהפיסיקה הולכת קדימה- יותר קל לראות את הנס הגדול של פורים.כלומר- את האלוקות החיה, המדהימה, המפעימה שנמצאת בכל אטום זעיר שמסתחרר ונוצר ונעלם על פי משוואות של שירה אלוקית מתמטית. ההשתלבות עם הטבע, הפוליטיקה של אחשוורוש, עצם המאבק להיכנס לתנ"ך ולשכנע את כולם בגודל הנס הם גילוי אלוקות גדול יותר מאשר ניסים שהופכים את הטבע. בשביל זה אנחנו כאן ככל הנראה. לקרוא את עיתון שושן החופשית ולמצוא בכל כתבה מרגישה את המהלך המסתתר. פעם אולי היה צריך לשתות בשביל זה, היום רק צריך להסתכל החוצה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה